Bugatti 16.4 Veyron

Bugatti 16.4 Veyron, jeden z najdroższych i najszybszych super aut, wprowadził na rynek w 2005 roku koncern Volkswagen AG, będący właścicielem marki Bugatti. Nazwa została nadana autu na część Pierre'a Veyrona, zwycięzcy wyścigu Le Mans z 1939 roku, ścigającego się właśnie dla Bugatti. Samochód jeździ z maksymalną prędkością 420 km/h.

Wersja Super Sport modelu maksymalnie pojechała z prędkością 431 km/h, bijąc rekord prędkości należący do SSC Ultimate Aero TT, chwilowo unieważniony za zdjęcie ogranicznika prędkości, a następnie przywrócony, po stwierdzeniu braku ingerencji na silnik tego faktu. Wersja podstawowa osiąga 408,47 km/h, a z kolei Wersja Grant Sport Vitesse, w kategorii z otwartym dachem osiągnęła 408,84 km/h. Jest to jeden z najszybszych samochodów świata.

Historia auta

Początki to samochód koncepcyjny z 1999 roku – EB 18/3 Chrion, pokazany w Tokio, którego od wersji ostatecznej różnił jedynie silnik. Rok 2001 i Genewa to już zapowiedź najszybszego auta w historii, wygłoszona przez prezesa Volkswagen AG. Auto miało być wyposażone w silnik W16 w układzie podwójnego V. Zadeklarowano moc 1001 KM, prędkość 408 km/h oraz cenę 1 miliona Euro.

Rozwój pojazdu trwał aż do roku 2005, gdyż nie obyło się bez przeszkód. Osiągnięcie prędkości maksymalnej nastręczało problemów, jeden prototyp zniszczono w wypadku, inny wypadł z toru podczas publicznej prezentacji w Kalifornii. Zmiany, które popchnęły projekt do przodu zaszły dopiero w 2003 roku, gdy zmieniło się kierownictwo na szczeblach koncernu i w samej firmie Bugatti. Po wprowadzeniu go do produkcji seryjnej okazało się jednak, że jest całkowicie nieopłacalny.

Veyron został porównany do Concorde'a, gdyż ogólny koszt jego produkcji wynosił 6 mln euro, przy cenie sprzedaży sześciokrotnie niższej. Była to jedna z przyczyn rezygnacji w 2015 roku z dalszej produkcji auta. Drugą przyczyną był zaawansowany projekt jego następcy.

Konstrukcja bugatti veyron

Osiągi auta

Zakładana prędkość nie została osiągnięta przy pierwszych egzemplarzach testowych, ale dopiero po przeprojektowaniu aerodynamiki auta. Prace trwały do 2005, kiedy osiągnięto 400 km/h, a następnie na torze testowym Ehra-Lessien Volkswagen AG, z udziałem Jamesa Maya, redaktora Top Gear, pojazd osiągnął 407,8 km/h.

Bugatti Veyron potrzebuje 2,5 sekundy na osiągnięcie 100 km/h. Wyżej, tj. 200 i 300 km/h, odpowiednio 7,3 i 16,7. Jest więc, obok Dauera Le-Mans 962 najszybszym autem w historii w chwili produkcji. Spalanie za to może przerazić, gdyż wynosi 40,4/24,1/14,7 l na 100 km, a przy prędkości maksymalnej aż 125 l/100 km.

Przy jeździe codziennej ustawienia ograniczają prędkość do 375 km/h, które można usunąć samodzielnie po zdjęciu blokady, ale po zatrzymaniu auta. Hydraulika działa automatycznie i przy prędkości powyżej 220 km/h zmniejsza prześwit do 8,9 cm, wysuwając jednocześnie tylny spojler. Przy jeździe bez ograniczeń prześwit zmniejsza się do 6,6 cm, spojler nie wysuwa, a przednie dyfuzory się zamykają. Ograniczenia sterowane są elektronicznie w celu ochrony opon.

Veyron posiada nawiercane i wentylowane, węglowe tarcze hamulcowe, a zaciski wyposażono w tytanowe tłoczki (8). Według Bugatti, na oponach drogowych auto hamuje z opóźnieniem 1,3 g (12,75 m/s²). Ze względu jednak na skrzydło, samochód zahamuje z opóźnieniem dochodzącym do 0,6 g (5,88 m/s²) i jest w stanie zatrzymać się z maksymalnego pędu w poniżej 10 sekund. Co istotne, siła jest równo rozkładana na wszystkie koła tak, że samochód nie zbacza z toru jazdy nawet wówczas, gdy kierowca puści kierownicę.

Produkcję auta zakończono w 2015 roku po 450 sztukach Coupe i 150 sztukach Roadstera. Następcą został Bugatti Chiron, z silnikiem o mocy 1500 KM, prędkości maksymalnej 463 km/h i w cenie ok. 2.9 mln Euro.