Porsche 911 – prawdziwy samochód-legenda

Jeśli interesujesz się motoryzacją, najprawdopodobniej słyszałeś co nieco o Porsche 911. Ten flagowy model marki Porsche został wyprodukowany w Stuttgarcie, a zadebiutował w 1964 roku.

Porsche 911 – trzeci w historii samochód sportowy

Porsche 911 to wehikuł z jednostką napędową za tylną osią w tzw. układzie boxer. Auto wyposażono w niezależny układ tylnego zawieszenia. Zaliczany do segmentu G, model należy do najsłynniejszych samochodów świata. Następca Porsche 356 jest trzecim w historii samochodem sportowym!Porsche 911 – historia w pigułce O Porsche 911 rozmyślano już w 1959 roku – wiemy to dzięki zachowanym szkicom samego Ferdinanda Porsche. Auto zadebiutowało we Frankfurcie dopiero 4 lata później. Gdy prezentowano je na targach, posiadało wyłącznie makietę silnika; motor zamontowano w nim dopiero w następnym roku!

Według pierwotnych planów nowa seria sportowych samochodów miała być wypuszczona pod nazwą 901. W związku z tym, że trzycyfrowe nazwy z zerem w środku opatentował Peugeot, ostatecznie auto zasłynęło jako Porsche 911. Produkcja wystartowała rok po oficjalnym debiucie, w 1964 roku, a do Północnej Ameryki samochód dotarł w roku 1965.Dalsza historia Porsche 911 jest pełna jasnych punktów. Samochód brał udział w rozmaitych wyścigach i rajdach. Lata 70. przyniosły serię zwycięstw wersji Carrera: auto zwyciężyło w eventach Daytona, Sebring, Targa Florio oraz Nurburging. Z kolei unowocześniony model 935 turbo zwyciężył w słynnym wyścigu 24 Hours of Le Mans (w 1979). 20 lat później urządzono sondaż, który miał wyłonić najlepszy samochód XX wieku. Porsche 911 znalazło się na zaszczytnej, 5. pozycji!

Porsche 911 – charakterystyka techniczna

Porsche 911 można zakupić z różnymi rodzajami nadwozia – dostępna jest wersja coupe, roadster oraz kabriolet. Poza napędem na cztery koła można skorzystać także z dołączanego napędu na cztery koła, stałego napędu na cztery koła lub napędu tylnego. Silnik benzynowy boxer posiada 6 cylindrów, po 2-4 zawory każdy.

Parametry Porsche 911

Jego moc sięga w najlepszych modelach 620 KM (min. 250 KM), a pojemność – 3996 cm3 (min. 2981 cm3). Max. prędkość mieści się w przedziale od 260 do 329 km/h. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje temu samochodowi od 3,1 do 5,7 sekund. Spalanie wynosi ok. 8,4-13,2 l/100 km. Moment obrotowy układu obrotowego to 310-700 Nm, pojemność bagażnika: 260-310 l, a ogólne wymiary samochodu: 4245-4562 mm x 1650-1880 mm x 1269-1320 mm (kolejno oznaczono: długość, szerokość i wysokość). Są to parametry techniczne zarezerwowane jedynie dla samochodów supersportowych, a co za tym jego cena jest niezwykle wysoka. Jest jednak sposób na to aby każdy mógł chociaż raz zasmakować przyjemności z jazdy tym cudem techniki - wynajem krótkoterminowy. Od pewnego czasu w Polsce istnieje co raz więcej wypożyczalni samochodów luksusowych i supersportowych. Jedną z nich jest krakowskie lumarental.pl, które istnieje na rynku już dobre kilka lat i cieszy się bardzo dobrą opinią, oraz stosunkowo niewysokimi jak na tę klasę samochodów cenami.

Porsche 911 – wady i zalety

Choć Porsche 911 to legendarne sportowe auto, nie jest wolne od wad. Największym defektem są olbrzymie koszty jego utrzymaniu. Niektóre egzemplarze posiadają luzy w tylnym zawieszeniu; część właścicieli skarży się na wycieki oleju ze skrzyni biegów i silnika. Wątpliwości budzi również praca elektronicznego hamulca postojowego w konkretnej wersji samochodu (Carrera). W Porsche 911 dość szybko zużywają się opony i wypalają żarówki kseonowe; stosunkowo często uszkadza się delikatny układ hamulcowy.Co do zalet tej niewątpliwej perełki – nie można pominąć perfekcyjnego zawieszenia (twardość amortyzatorów sama przystosowuje się do stylu jazdy danego kierowcy). Na uwagę zasługują też bardzo trwałe silniki z wysokimi osiągami oraz niezawodna praca systemu PSM czy przekładnik PDK. Dodatkowym smaczkiem jest luksusowe wyposażenie. Porsche 911 to samochód jedyny w swoim rodzaju!